فهرست مطالب

قرآن و علم - پیاپی 28 (بهار و تابستان 1400)

نشریه قرآن و علم
پیاپی 28 (بهار و تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی کریم پور قراملکی*، باقر ریاحی مهر صفحات 9-33

    چکیدهدر تاریخ غرب، ادعای تقابل یا تعامل علم و دین از دیرباز محل گفتگو بوده است. بهخصو از دوران رنسانس به بعد، مباحث مذکور میان علم و انجیل پی گرفته شد .در دوران متاخر ،مستشرقان نیز درصدد برآمدند، همین ادعا را در ارتباط بین علم و قرآن تسری بخشند. آنان با اقامه ادعاهای مختلفی هم ون: ابهام حقایق قرآنی، رازگونه بودن، آزمونناپذیری، یقینپذیری ،اسرار گونهای و. .. ،سعی در اثبات این مسئله برآمدند .در این نوشتار ،با استفاده از روش توصیفی تحلیلی تلاش بر این است که با تمسک به برخی از آیات مختلف قرآن، بهجای ادعای تعارض میان علم و قرآن کریم، توافق و تعامل میان آن دو در بعد علوم تجربی قطعی تثبیت گردد. ازاینرو ،با نقد و بررسی هر یک از دلایل آنها ،نتیجه گرفته شد که تنها بین فهم انسان از حقایق هستی و فهم قرآنی ،ممکن است ،تعارض ظاهری و سطحی رخ بدهد که این مسیله، به معنای تعارض واقعی میان علم تجربی قطعی و معانی واقعی و صریح قرآن کریم نخواهد بود

    کلیدواژگان: قرآن، تعارض، علم تجربی، قرآن و علم، واقعیت و توهم
  • حسین علوی مهر * صفحات 34-57

    سوره قیامت یکی از سوره های قرآن کریم ،با نظام تربیتی خا خود و نگاه واقعبینانهای که به ساختار وجودی و روانی و پدیده های اجتماعی دارد. تحلیل و اجرای اصول و روش های تربیتی متاثر از جهانبینی و ایدیولوژی حاکم بر نظام تربیتی است .پژوهش حاضر با هد برشماری این مولفه ها از قرآن کریم در سورهی قیامت تاکید دارد. بدین منظور نخست تفاسیر و ترجمه های موجود و معتبر این سوره مورد دقت قرار گرفت است، سپس به بررسی مفاهیم «مبانی» ،«اصول »و «روش ها »پرداخته و ارتباط بین آنها روشن شده است. پژوهش حاضر با نگاهی روشمند و منسجم ،درصدد استخرا مبانی و اصول تربیتی سوره قیامت است. یافته های پژوهش این مقاله موفق به ارایه مبانی و اصول تربیتی جدید گردیده که تکمیلکننده نتایج پژوهشهای پیشین است

    کلیدواژگان: قرآن، سوره قیامت، تربیت، مبانی تربیتی، روشهای تربیتی
  • محسن خوش فر، بهجت ناصری* صفحات 58-88

    در این پژوهش تلاش شده است، کشف الگوی تربیتی سوره حدید، مبتنی بر آموزه های تفسیر شریف المیزان ارایه شود. بدین منظور از روش پژوهشی داده بنیاد استفاده شده است و حاصل امر، استخرا 005مفهوم، 25مولفه و 00بعد تربیتی بوده است. در این راستا ابتدا با رجوع به تفسیر المیزان، اقدام به جمعآوری داده ها، در جهت دستیابی به مدل تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها که مشتمل بر کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی شده استو نتایج در دو الگوی تربیتی ارایه گردید. در این مقاله به سوره حدید با رویکرد تربیتی پرداختهشده؛ زیرا تربیت اسلامی یکی از مهمترین و عمدهترین بخشهای معار اسلامی و فلسفه بعثت پیامبران و اساس تربیت وظیفه اولیاء الهی و متولیان و مربیان جامعه اسلامی است. ابعاد تربیتی شناساییشده سوره حدید در تفسیر المیزان مشتمل بر وظایف و ویژگیهای مربی و متربی؛ یکی از ویژگیهای مربی در نظام تعلیم و تربیت، حکیم بودن مربی است و مهمترین وظیفه متربی اطاعتپذیری اوست. هر فرآیند تربیتی به نحوی از انحاء دارای محتوی است که با فرآیند اعتقادی و عبادی در تجلی تربیت انسانی نقش بنیادین به خود میگیرد و مبنای تربیت انسان، از هستیشناختی و انسانشناختی سامان مییابد. استفاده از تشویق و ترغیب بهمنزله ابزاری برای رشد و ارتقاء بهعنوان روش تربیت نقش برجستهای دارد و اصل توحیدمحوری و آخرتگرایی ازجمله اصول مهم تربیت هستند. در میان عوامل موثر در تربیت، امنیت، مهمترین نقش را در تربیت انسان دارد. یکی از مهمترین موانع درونی که مانع رشد و رسیدن انسان به کمال، تکبر و روحیه استکباری است. هد ، نقطهایاست که هر جریان تربیتی درصدد رسیدن بدان است، ازجمله اهدا ، هد نهاییو غایی تربیت؛ یعنی رسیدن به پرستش خدا و اعتقاد به وحدانیت اوست. درنهایت رسیدن به زندگی مسالمتآمیز، مهمترین نتیجه تربیتی مشترک دنیوی و اخروی است.این ابعاد تربیتی شناساییشده، الگوی نهایی تحقیق را تشکیل داده است.

    کلیدواژگان: تربیت اسلامی، سوره حدید، تفسیر المیزان، الگوی تربیتی، روش داده بنیاد متنی
  • محمدعلی رضایی اصفهانی، هیثم بوعذار* صفحات 89-111

    قرآن کریم آغازگر اخلاق و سبب پیدایش دانش آن در دنیای اسلام است .اخلاق بهعنوان آموزه بنیادین همواره در آیات قرآنی مورد سفارش قرار گرفته و غایت بعثت پیامبر  که خویش را معلم اخلاق میداند ،بیان شده است .با توجه به اهتمام ویژه قرآن کریم به اخلاق ،این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی با بازگویی نقش مستقیم و غیرمستقیم قرآن در پیدایش دانش اخلاق اسلامی است .قرآن کریم با خصوصیات جامعیت اخلاقی، بازشناسی فضایل از رذایل، نظاممند بودن ساختار اخلاقی و ارزش ویژه آن به اخلاق درصدد اثبات ادعای نگارنده مبنی بر پیدایش دانش اخلاق اسلامی همگام با نزول قرآن و بر اساس پایه ها و اصول و مبانی آن است. قرآن کریم از سویی عامل جهتدهنده دانش اخلاق بر اساس مبانی و اهدا الهی است، از جهت دیگر بازگوکننده نقش این کتاب در پیدایش ،گسترش و زمینهسازی بسیاری از تحولات علمی در علوم اسلامی انسانی است

    کلیدواژگان: قرآن، اخلاق، اخلاق قرآنی، فضائل، رذایل، آیات اخلاقی، پیدایش، رشد اخلاق
  • داود ملکی*، احسان آریانیان، محمدرضا احمدی صفحات 112-146
    در عصر حاضر، بشر در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در حال تولید انبوهی از اطلاعات است که به کلان داده ها معروف است؛ اما علاوه بر چالش های فنی و علمی کلان داده ها، چالش های اخلاقی مرتبط با آن ها، زندگی آرام و فضیلت محور انسانی را تهدید می کند. در این نوشتار دسته بندی و ارایه راهکارهای قرآن کریم در مواجهه با چالش های اخلاقی حوزه کلان داده ها با رویکردی منطقی و با استفاده از منابع معتبر حقوقی، اخلاقی، آیات قرآن و احادیث معتبر، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که به کارگیری خدمات در حوزه کلان داده باید بر اساس اصولی برنامه ریزی گردد که آثار مخربی بر تعاملات زندگی بشر نداشته باشد. این مقاله با در نظر گرفتن کرامت انسانی مبتنی بر قرآن به عنوان محور اساسی و مرز اخلاق و غیراخلاق، به بررسی چالش های اخلاقی حوزه کلان داده می پردازد. روش تحقیق در این مقاله، بررسی و تحلیل چالش های اخلاقی کلان داده در جامعه و شناسایی آموزه های قرآنی در این زمینه است. این مقاله نگرشی نو به آموزه های وحیانی داشته و با شیوه ای جدید به دسته بندی این چالش ها و ارایه راهکارها می پردازد. یافته ها و نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که چنانچه به کارگیری کلان داده ها بر اساس آموزه های اخلاقی قرآنی که همان فطرت بشری است، پایه ریزی گردد، می تواند راهگشای زندگی بشر بوده و نیازهای اخلاقی حوزه کلان داده ها را در ساختاری مطمین و قابل قبول مدیریت و راهبری نماید.
    کلیدواژگان: حوزه کلان داده ها، راهکارهای قرآنی، آموزه های اخلاق قرآن کریم، مواجهه با چالش های اخلاقی، شکاف طبقاتی
  • عباس علی واشیان* صفحات 147-175

    امروزه اغلب انسان ها با غرق شدن در زندگی دنیوی، از توجه به خود و یک زندگی آرام و بی دغدغه دور مانده اند. اغلب افراد دچار اختلالات و ناراحتی های روحی - روانی همچون نگرانی، اضطراب، غم، ترس و پوچ گرایی هستند. ازاین رو توجه به سلامت روح و روان به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای انسان مطرح است. در متون غیردینی، منابع قابل توجهی در سلامت روحی وجود ندارد. ازاین رو معیارهایی برای تامین سلامت روحی و روانی با نگاه پیشگیری از اختلالات و بیماری ها لازم است. سوال اصلی این است که معیارهای سلامت روحی و روانی چیست؟ روش تحقیق توصیفی تحلیلی و بررسی کتابخانه ای اسنادی و با مطالعات میان رشته ای قرآن و بهداشت و سلامت است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که از ابتدای خلقت، خداوند متعال به تمامی ابعاد انسان توجه داده است. همچنین دین اسلام وجود آدمی را متشکل از دو بعد روحی و جسمانی می داند. بسیاری از آیات الهی درزمینه پرورش صحیح انسان و حفظ بهداشت و سلامت روح و روان انسان سخن گفته است. نمونه آن، تاثیر آوای قرآن بر اضطراب و درد بیماران و پیشگیری و درمان غم و اندوه است. نتایج پژوهش انجام شده نشان می دهد که می توان معیارهای سلامت روح و روان را در قرآن کریم و روایات استخراج کرد. برای مولفه ها و معرف های سلامت روح و روان، معیارها و مهارت هایی وجود دارد که برخی با عوامل هم از آن یاد می کنند با این معیارها می توان نیمرخ سلامت روحی روانی را سنجید و بدین وسیله و برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه ریزی کرد.

    کلیدواژگان: قرآن، سلامت، بهداشت، روح و روان
  • عباس جوانشیر*، محمدصادق شجاعی، محمدجواد زارعان صفحات 176-210

    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اراده و اختیار در پدیدآیی و تحول شخصیت از منظر اسلام و روان شناسی انجام شده است. برای تحقق این هدف، نظر اندیشمندان مسلمان و روان شناسان، موردمطالعه قرار گرفت و با گردآوری اطلاعات درباره نظرات و رویکردهای مختلف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شد. یافته های تحقیق بیانگر این است که «جبر زیستی روانی» ارایه شده در مکتب روان تحلیل گری و نیز «جبر محیطی» ارایه شده در مکتب رفتارگرایی و همچنین «نگاه افراط گرایانه به اراده انسان» و انتساب «اراده آزاد» به انسان توسط مکتب انسان گرایی، هیچ کدام تبیین صحیحی از ماهیت انسان نیستند. عوامل فیزیکی، زیستی، روانی و اجتماعی، هرگز تعیین کننده افعال اختیاری بشر نبوده، بلکه فقط زمینه ساز گزینش و اختیار او هستند. شخصیت انسان در صورتی متعالی خواهد بود که اراده انسان همسو با اراده متعالی؛ یعنی اراده خداوند متعال قرارگرفته و بر اساس شریعت الهی اقدام نموده و با استفاده از استعدادهای خدادادی مانند قوه تعقل، خوب را از بد تشخیص داده و مقهور عوامل دیگر تاثیرگذار در شخصیت که به آن ها نگاه اعدادی و در حد اقتضا داریم، قرار نگیرد.

    کلیدواژگان: اراده، اختیار، پدیدآیی شخصیت، تحول شخصیت، عوامل موثر بر شخصیت
  • نجیب الله حکیمی*، سید حمید جزائری، حمیدرضا طوسی صفحات 211-236

    جوامع بشری از آغاز تاکنون، هیچ گاه با نظام حقوقی واحدی اداره نشده اند، بلکه نظام های حقوقی متعدد و دارای نقاط اشتراک و افتراق در جوامع بشری حاکمیت داشته است. یکی از نظام های حاکم، نظام حقوقی قرآن کریم است. در این نوشتار تلاش شده است، به این سوال پاسخ داده شود که امتیاز نظام حقوقی قرآن در مقایسه با نظام های رقیب چیست؟ برای دستیابی به مسئله موردنظر و شناخت بهتر نظام حقوقی قرآن، ابتدا مهم ترین نظام های حقوقی معاصر و ویژگی های هریک به بحث گرفته شده است، سپس به تبیین ویژگی ها و امتیازهای نظام حقوقی قرآن کریم در مقایسه با نظام های رقیب پرداخته شده است. برآیند تحقیق نشان می دهد که نظام حقوقی قرآن کریم در مقایسه با نظام های حقوق بشری از ویژگی ها و امتیازاتی ذیل برخوردار است: الهی و وحیانی بودن، جامع، کامل و چندبعدی، هماهنگی با طبیعت و فطرت سالم، دوری از خطا و انحراف های فردی، توجه به جنبه های مختلف انسان، نظام مند بودن مکتب حقوقی قرآن، ضمانت اجرایی ایمانی، آسان گرایی، ثبات، استمرار و جاودانگی از ویژگی ها و امتیازات نظام حقوقی قرآن است. درحالی که دیگر نظام های حقوقی با توجه به محدود بودن علمشان، عدم صلاحیت علمی، اخلاقی و روان شناسی، گرایش به منافع شخصی، فاقد ویژگی های فوق است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، حقوق، نظام حقوقی، حقوق بشر، نظام حقوقی قرآن، نظام های سکولار
  • فاطمه زنداقطاعی*، محمد قربانزاده، جعفر زنگنه شهرکی صفحات 237-260

    حسن نیت، اصلی است که نه تنها در اجرای موضوع معاهده و رسیدن به هدف مطلوب کمک کننده است، بلکه تفسیر معاهده نیز در پرتو حسن نیت صورت می گیرد. در این پژوهش با بررسی منابع تفسیری، به حسن نیت در آیات قرآن پرداخته شده است. اختلاف در مفهوم، کارکرد متفاوت آن در حقوق معاهدات، وجود مصادیق غیرمنحصر از این اصل و... اهمیت پرداختن به این موضوع در معاهدات را ضروری می نماید. آیاتی که دلالت بر حسن فاعلی، رفتار صادقانه همراه با تعهد در اجرا و نبود سوءنیت می کند، نه تنها در اجرا که در مرحله پیش از انعقاد معاهده نیز مطرح است و این امر بیانگر ابعاد گسترده و جامع قرآن در این زمینه است؛ زیرا قرآن از یک سو وفای به عهد را لازم و بر آن تاکید می کند و طرف معاهده را نسبت به تعهد مسیول می شناسد و از سوی دیگر در صورت احراز رفتار خاینانه نسبت به معاهده یا سوءنیت در اجرا، فسخ معاهده را جایز می داند.

    کلیدواژگان: قرآن، حقوق بین الملل، معاهده، حسن نیت، تعهد، رفتار صادقانه
  • افشین جعفری* صفحات 261-284

    تعهدات و قراردادها از دیرباز در جوامع مختلف مورداستفاده بوده و اصول و معیارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ارتباطات میان دولت ها و نظام های سیاسی نیز بر وضعیت تعهدات و قراردادها اثرگذار بوده است. با توجه به رویکرد اجتماعی دین اسلام نسبت به مقولاتی ازجمله تعهدات و قراردادها، هدف پژوهش حاضر بیان اصول و معیارهایی است که از منظر حقوق بین الملل اسلامی درزمینه تعهدات و قراردادها با تاکید بر دیدگاه فقهای شیعی صورت می گیرد؛ بنابراین نوعی رویکرد قرآن پژوهی و بررسی متون و منابع فقهی درزمینه مسایل اقتصادی و اجتماعی در نوشتار حاضر دیده می شود که بر همین اساس از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. سوال مطرح شده این است: اصول و معیارهای قرآن از منظر حقوق بین الملل اسلامی درزمینه تعهدات و قراردادها شامل چه مواردی است؟ یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که حقوق بین الملل اسلامی برگرفته از آیات قرآن، با طرح مسئله وفاداری و الزام طرفین تعهدات به رعایت شروط مطروحه در توافق و تعهد، نفی عسر و حرج و نفی سبیل، عدم تسلط بیگانه بر جامعه اسلامی در مفاد تعهدات و قراردادها، وفای به عهد و عمل به تعهدات، رویکرد خاصی درزمینه تعهدات و قراردادها بیان می کند.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، حقوق بین الملل اسلامی، تعهدات، قراردادها، قواعد فقهی
  • علی آقا صفری*، عبدالله توکلی صفحات 285-314

    مدیریت اقتضایی ضمن به چالش کشیدن رویکردهای کلاسیک و نیوکلاسیک تاکید دارد که در هر زمینه می بایست، اتخاذ تصمیم مدیران مبتنی بر درک درست از «موقعیت» ارزیابی شود؛ زیرا این مسئله سهم تعیین کننده ای در کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی دارد. پژوهش حاضر به دنبال این است که ارزش شناسی این مکتب را که نقش اساسی در نگرش ها و شکل دهنده هنجارهای نظری و مدل نیت رفتاری و الگو و ابزار سنجش اعمال، گفتار و کردار دیگران داشته و اتخاذ تصمیم و عملیاتی سازی آن، ریشه در آن دارد را با مراجعه به کلام وحی و با بهره گیری از روش تلفیقی مبتنی بر روش های اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی مورد تجزیه وتحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ارزش های مطرح شده در مدیریت اقتضایی در حوزه ارزش های ابزاری و غایی از قبیل اهمیت دادن به محیط، اتخاذ سبک های متعدد، مشارکت گروهی، هماهنگی، تطابق و سازگاری، حسابگری، انسجام و همبستگی و بقای سازمان، صرفا از جنبه مادی و قراردادی نگریسته شده اند؛ حال آنکه قرآن تاکید دارد که در مسئله ارزش شناسی، عوامل فرامادی مانند عوامل غیبی، تعالی، قرب و رضوان الهی، حسابگری و منفعت خواهی متناظر به سود دنیوی و اخروی، همیاری نیز باید لحاظ گردد. برآیند نهایی آنکه قرآن به اقتضایات زمان و مکان و محیط عنایت داشته و احکام ثانویه جایگاه ویژه ای در هندسه معرفت قرآنی دارد؛ اما اصول، احکام ثابت و ارزش های بنیادی تحت هیچ شرایطی تغییر نکرده و آنچه تغییر می پذیرد، موضوعات است.

    کلیدواژگان: قرآن، مدیریت، مدیریت اقتضایی، ارزش شناسی
  • قربانعلی نعمت زاده، محمدجواد اسکندرلو، عبدالقادر محمدبلو* صفحات 315-336
    مسئله پیدایش حیات در زمین یکی از اساسی ترین سوالات هستی شناسی در طول تاریخ بشر بوده و عموما مورد مناقشه بین دانشمندان علوم تجربی و علمای دینی است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی دیدگاه های مفسران قرآن و دانشمندان علوم تجربی در مورد پدیده حیات در زمین است. در این راستا، پس از بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه های حیات، علم تجربی و تفسیر علمی، نظرات مفسران مسلمان پیرامون منشا حیات در زمین مورد بررسی شده و مهم ترین و مشهورترین نظریه ها و فرضیه های دانشمندان علوم تجربی پیرامون این موضوع موردبحث و تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است؛ به این معنای که مطالب گردآوری شده را با استناد به دلایل عقلی و نقلی بیان شده و مورد تحلیل و تطبیق واقع شده است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه ای است. یافته های تحقیق نشان می دهد که قرآن به طور واضح به مسئله پیدایش حیات در زمین اشاره نکرده؛ اما جزییات مفصلی درباره خلقت و منشا انسان ها ارایه کرده است. همچنین بسیار از تیوری ها/ فرضیه های ارایه شده توسط دانشمندان متقدم و معاصر علوم تجربی درباره منشا و پیدایش حیات روی کره زمین با گزارش های قرآنی مطابقت ندارند.
    کلیدواژگان: قرآن، تفسیر علمی، اعجاز علمی، علم تجربی، منشا حیات، حیات در زمین
|
  • Ali Karimpoor *, Bagher Riahi Mehr Pages 9-33

    In Western history, the claim of opposition or interaction between scienceand religion has long been a topic of discussion. Especially since theRenaissance, these issues have been discussed between science and the Bible.In recent years, the orientalists have sought to extend the same claim to theconnection between science and the Quran. They sought to prove this issue bymaking various claims such as the ambiguity of Quranic truths, being amystery, untestability, certainty, various secrets, etc. In this article, using adescriptive-analytical method, an attempt is made to establish the concordanceand interaction between the two in the dimension of empirical sciences byrelying on some different verses of the Quran, instead of claiming a conflictbetween the science and the Holy Quran. Therefore, by examining each oftheir reasons, it was concluded that only an apparent and superficial conflictmay occur between human understanding of the truths of existence and theQuranic understanding. This does not mean a real conflict between certainempirical science and the true and explicit meanings of the Holy Quran.

    Keywords: conflict, Quran, Experimental science, Science, Reality, Illusion
  • Hossein Alavi Mehr * Pages 34-57

    Surah Qiyamah in the Holy Quran has presented a specific pedagogicalsystem and a realistic view towards the existential and psychological structureand social phenomena. The analysis and implementation of pedagogicalprinciples and methods are influenced by the worldview and ideology ruled onthe pedagogical system. The present study aims to enumerate thesecomponents of the Holy Quran in Surah Qiyamah. So, first considered, theexisting and authentic interpretations and translations of this surah have beencareful. Then the concepts such as “foundations”, “principles” and “methods”are examined and the relationship between them is clarified also. The presentstudy, with a methodical and coherent approach, seeks to extract thepedagogical foundations and principles in Surah Qiyamah. The researchfindings of this article have succeeded in presenting new pedagogicalfoundations and principles that complement the results of previous researches.

    Keywords: Surah Qiyamah, Quran, Pedagogy, Pedagogical Foundations, Pedagogical Methods
  • Mohsen Khoshfar, Behjat Naseri * Pages 58-88

    This research seeks to present the discovery of the pedagogical model of Surah Hadid,based on the teachings of the Holy Tafsir Al-Mizan. So, the grounded research methodhas been used and the result is the extraction of 110 concepts, 30 components, and 11pedagogical dimensions. In this regard, first by referring to Tafsir Al-Mizan, data werecollected to achieve the research model, and then the data were analyzed, including opencoding, axial coding and selective coding, and then their results were presented in twopedagogical models. In this article, Surah Hadid is discussed with a pedagogical approach;Because Islamic pedagogy is one of the most important and major parts of Islamicteachings and the philosophy of the prophets’ mission and is the basis of the pedagogicalduty of the divine guardians and trustees and educators of the Islamic society. Thepedagogical dimensions identified in Surah Al-Hadid in the Tafsir Al-Mizan include theduties and characteristics of a trainer and trained ones; One characteristic of a trainer inthe educational and pedagogical system is that the trainer should be wise and the mostimportant duty of the trained ones is his/her obedience. Every pedagogical process hascontent in a way that plays a fundamental role in the manifestation of human pedagogythrough the process of belief and worship, and the basis of human pedagogy is organizedfrom ontological and anthropological dimensions. Applying encouragement as a tool forgrowth and promotion as a method of pedagogy has a prominent role and the principle ofmonotheism (Tawhid)-centered and hereafter-oriented are among the important principlesof pedagogy. Among the effective factors in pedagogy, security has the most importantrole in human pedagogy. One of the most important internal obstacles that prevent humangrowth and achievement of perfection is arrogance and then a haughty spirit. The goal isthe point that every pedagogical process seeks to reach. The goals include the ultimategoal of pedagogy; It means reaching the worship of God and believing in His Oneness(Tawhid). Ultimately, achieving a peaceful life is the most important result of a commonworldly and otherworldly pedagogy. These identified pedagogical dimensions haveformed the final model of the research.

    Keywords: Islamic Pedagogy, Surah Hadid, Tafsir al-Mizan, Pedagogical Model, Textual Grounded Method
  • Mohammadali Rezaeeesfahani, Heysam Boazaar * Pages 89-111

    The Holy Quran is the initial developer of morality and the reason for its science in the Islamic world. Ethics as fundamental teaching has always been recommended in Quranic verses and also has been stated as the purpose of the prophethood of the Prophet (P) who considers himself a teacher of ethics. Therefore, due to the Quran’s special attention towards ethics, this research uses an analytical-descriptive method, asserting the direct and indirect role of the Quran in the emergence of Islamic ethics, such as; the moral comprehensiveness of the Quran, recognizing the virtues from vices in the Quran, the systematic form of the moral structure in the Quran, the bestowing special value of the Quran to morality, etc. seeks to prove the author’s claim that that the emergence of ethics was simultaneous with the revelation of the Quran and on the base of principles and foundations, on the one hand, was a factor in directing the Islamic ethics based on divine principles and goals, and on the other hand, it reflects the role of the Holy Quran in the emergence, development and grounding of many scientific developments in the Islamic-humanities.

    Keywords: Quranic Ethics, Virtues, Vices, Ethical Verses, Emergence of Ethics
  • Davood Maleki *, Ehsan Arianyan, Mohammad Reza Ahmadi Pages 112-146
    Nowadays, human life in information technology and communication is generating massive data, known as big data. In this situation, the technical and scientific challenges of big data and the ethical challenges associated with them threaten the peaceful and virtuous human life. In this paper, the categorization and presentation of the Holy Quran solutions in the face of ethical challenges in the field of metadata with a logical approach and using valid legal, moral sources, Quranic verses and authentic hadiths have been studied and analyzed. The results of this study show that the use of services in the field of big data should be planned based on principles that do not have destructive consequences on the development of science and human life interactions. This article examines the ethical challenges of the macro-data field, considering the human dignity based on the Quran as the basic axis and boundary between morality and immorality. The research method in this article is to study and analyze the ethical challenges of big data in society and to identify Quranic teachings in this field. This article takes a new look at revelatory teachings and categorizes these challenges and offers solutions in new ways. Findings and results of this study show that if the use of macrodata is based on the moral teachings of the Quran, which is human nature, it can pave the way for human life and manage the ethical needs of the metropolitan area in a reliable and manageable structure.
    Keywords: Big Data, Moral Doctrines of the Holy Quran, Moral Challenges, Moral Gap, privacy, human dignity, Freedom of Choice
  • Abbas Ali Washiyan * Pages 147-175

    Most people today, by drowning in worldly life, have lost sight of themselves and quiet and carefree life. They often suffer from mental disorders such as worry, anxiety, sadness, fear, and absurdism. Therefore, paying attention to mental health is one of the most basic human needs. Also, there are no sources on mental health in secular texts. So, Criteria are needed to ensure mental health to prevent disorders and diseases. Now the main question is what are the criteria of mental health? The method of this research is descriptive-analytical and library-documentary study/desk research with interdisciplinary studies of Quran and health. The findings of this research indicate that from the beginning of creation, Almighty God has paid attention to all aspects of man. Islam also considers human existence to consist of two dimensions, spiritual and physical. Many divine verses have spoken about the proper upbringing of human beings and maintaining the health of the human soul and psyche. Examples are the effect of the Quran on the anxiety and pain of patients and the prevention and treatment of grief. The results of the research show that the criteria of mental health can be extracted in the Holy Quran and hadiths. For the components and indicators of mental health, there are criteria and skills that some people learn with factors. With these criteria, the profile of mental health can be measured and thus can achieve the planned and desired situations.

    Keywords: Quran, health, hygiene, Soul, Psyche
  • Abbas Javanshir *, Mohammad Sadegh Shojaei, Mohammad Javad Zarean Pages 176-210

    The present study seeks to determine the role of will and volition in the emergence and evolution of personality from the perspective of Islam and psychology. To achieve this goal, the views of Muslim thinkers and psychologists were studied and the descriptive-analytical method was used by collecting data concerning the various views and approaches. The findings of this study indicate that the “psycho-biological determination” presented in the school of psychoanalysis and the “environmental determination” presented in the school of behaviorism, as well as the “extremist view of the human “will” and the attribution of “free will” to human-being by the school of humanism, none of them are a correct explanation of human nature. Physical, biological, psychological and social factors never determine human voluntary actions, but only provide the grounds for choice. Human personality will be transcendent if human “will” is along with the transcendent will, that is, the will of God Almighty, and he acts according to the divine law and uses God-given talents such as intellect to distinguish good from evil and should not be overwhelmed by other influential factors in the personality those are no the sufficient reasons but providing and insufficient ones.

    Keywords: will, Volition, Emergence of Personality, Personality Evolution, Effective Factors on Personality
  • Najibullah Hakimi *, Sayed Hamid Jazayeri, Hamidreza Toosi Pages 211-236

    Human societies, from the beginning until now, have never been governed by a single legal system.  Rather, there are numerous legal systems with commonalities and differences in human societies, and one of these ruling systems is the legal system of the Holy Quran.  In this article, an attempt has been made to answer the question: what are the advantages of the legal system of the Quran in comparison with rival systems?  To achieve the desired issue and better understand the legal system of the Quran, first, the most important contemporary legal systems and the characteristics of each are discussed, then the features and advantages of the legal system of the Holy Quran in comparison with competing systems are explained.  The results of the research show that the legal system of the Holy Quran has the following characteristics and advantages in comparison with human rights systems: being divine and revelatory, comprehensive, complete and multidimensional, harmony with nature and healthy nature, avoidance of personal errors and deviations,  Attention to various aspects of human beings, the systematic nature of the Quranic legal school, the executive guarantee of faith, simplification, stability and permanence, and immortality are among the characteristics and advantages of the Quranic legal system. At the same time, the other legal systems, due to the limitation of their knowledge, scientific, moral and psychological incompetence, and tendency to self-interest, lack the above characteristics.

    Keywords: Holy Quran, law, Legal System, Human Rights, Quranic Legal System, Secular Systems
  • Fatima Zand Eqtaee *, Mohammad Qurbanzadeh, Jafar Zanganeh Shahraki Pages 237-260

    Good faith is the principle that not only assists in the implementation of the subject of the treaty and the achievement of the desired goal but also the interpretation of the treaty is done in the light of good faith. In this research, good faith in Quranic verses has been studied by examining interpretive sources. Differences in concept, its different function in conventional laws, the existence of non-exclusive instances of this principle, etc., necessitate the significance of dealing with this issue in contracts. The verses denote subjective fairness and honest behavior with execution commitment with a lack of malice. This denotes not only in the implementation but also in the pre-agreement stage, and this point indicates the comprehensive dimensions of the Quran in this regard; Because on the one hand, the Quran requires and emphasizes the fulfillment of the obligation and considers the parties of the contract to be responsible for the obligation, and on the other hand, it allows the termination of the agreement in case of treacherous behavior towards the agreement or malice in implement.

    Keywords: treaty, Quran, Good Faith, commitment, Honest Behavior
  • Afshin Jafari * Pages 261-284

    Commitments and agreements have long been used in various societies, and cultural, political, social principles and standards and relationships between governments and political systems have also affected the situation of commitments and agreements. Considering the social approach of Islam to categories such as commitments and agreements, the purpose of this study is to examine the principles and criteria expressed from the perspective of Islamic international law in the field of commitments and agreements emphasizing Shiite jurisprudents’ viewpoint. Therefore, a kind of approach of Quranic research and study of jurisprudential texts and sources in the field of economic and social issues can be seen in this article as for this reason, the descriptive – analytical method has been used. The question is: What are the principles and criteria of the Quran from the perspective of Islamic international law in the field of commitments and agreements? The findings of the present study indicate that Islamic international law derived from the verses of the Quran, by raising the issue of loyalty and obliging the parties to comply with the terms of the commitments and agreements, denial of hardship and seizure (u’sr wa haraj) and negation of domination (sabeel), no foreign domination on Islamic society in terms of commitments and agreements, fulfillment of covenants and fulfillment of obligations, expresses a special approach in the field of commitments and agreements.

    Keywords: Holy Quran, Islamic International Law, commitments, Agreements, jurisprudential rules
  • Ali Aqa Safari *, Abdullah Tavakoli Pages 285-314

    The contingency theory challenging the classical and neo-classical approaches, emphasizes that in each context, managers’ decisions must be evaluated based on a correct understanding of the “situation”; Because this issue has a decisive role in the efficiency and effectiveness of organizational goals. The present research seeks to criticize and review the axiology of this school of thought, which has a fundamental role in the attitudes and shaping of theoretical norms and model of behavioral intention and pattern and tools for measuring the actions, speech, and behavior of others, and its decision-making and operationalization rooted in it to be analyzed by referring to the revelatory word and using the combined method based on exploratory, meta-synthetic and interrogative/ cross-examination [istintaqi] methods. The research findings indicate that the values presented in contingency management in the field of instrumental and ultimate values such as importance to the environment, adoption of multiple styles, group participation, coordination, adaptation, prudence, cohesion and correlation and organizational survival are considered merely material and conventional dimensions, while the Quran emphasizes that in the matter of axiology of beyond-material factors such as occult factors, transcendence, divine nearness and pleasure, prudence and utilitarianism corresponding to worldly and otherworldly interests and cooperation should be considered also. The final result of this research is that the Quran pays attention to the requirements of time, place and environment and the secondary rules have a special place in the geometry of Quranic cognition; But principles, fixed rules, and fundamental values never change under any circumstances, but the subjects can change.

    Keywords: Quran, management, Contingency Management, Arithmetic. Axiology
  • Ghorban Ali Nematzadeh, Muhammadjavad Eskandarloo, Abdulqadir Muhammad-Bello * Pages 315-336
    The question of the origin of life on earth has been one of the most fundamental questions of ontology throughout human history, and has been generally debated between experimental scientists and religious scholars. Therefore, the main purpose of this paper is to examine the viewpoints of the Quranic exegetes and experimental scientists on the emergence of life on earth. In this regard, after examining the literal and technical meanings of some relevant terms such as life, experimental science and scientific exegesis, the viewpoints of the Muslim exegetes on the origin of life on earth were analyzed. Thereafter, some of the most famous theories and hypotheses of experimental scientists on this subject were discussed and analyzed. The research methodology used in this article is the descriptive-analytical method; whereby the collected data were presented and analyzed based on logical and textual evidences. The library research method was used for data collection. The findings indicate that the Quran did not explicitly discuss the origin of life on earth, but provided detailed reports about the creation and the origin of human beings. Also, many of the theories/hypotheses proposed by the ancient and contemporary experimental scientists on the origin and origin of life on earth are inconsistent with the Quranic accounts.
    Keywords: Quran, Scientific Exegesis, Scientific Miracle, Experimental Science, Origin of Life, Life on Earth